I AM Social

Social media beheer & Contentplanning

“Mijn zaak zit elke dag vol, dus ik heb social media niet nodig”

Ik krijg deze reactie heel vaak. Zeg eens eerlijk, is dit voor jou ook de reden dat jij je social mediakanalen niet gebruikt, of wellicht op een laag pitje hebt staan? Zonde! Ik zal je uitleggen waarom.

Ik ben me de afgelopen tijd voornamelijk gaan richten op de horeca in Zeeland. En ik hoef jou natuurlijk niet uit te leggen dat de hotels, restaurants en strandtenten in zo’n populaire vakantiebestemming niets te klagen hebben in het hoogseizoen. Tel daar de tropische zomer en een dikke vette hit van BLØF over een oud strandhuis in Zoutelande bij op, en elk terras en hotel zit bomvol. En zelfs zonder die hit en hitte is dat ook al het geval. Maar het wordt ook weer een keer winter denk ik dan. En dan wil je toch dat je zaak nog steeds lekker loopt?

Wat ik zo jammer vind, is het feit dat social media alleen gezien worden als promotiekanaal. Want het is zoveel meer dan dat. Ja, je kunt het gebruiken om je naamsbekendheid te vergroten als je dat wilt. Daar is het natuurlijk een ideaal medium voor. Maar heb je er ook wel eens aan gedacht dat het een ideale manier is om bijvoorbeeld praktische en belangrijke informatie te delen over je openingstijden, besloten feesten, een nieuwe menukaart, een weekendspecial of een evenement dat bij jou (in de buurt) plaatsvindt?

Daarnaast is het geen geheim dat zo’n beetje iedere horecazaak om (goed) personeel staat te springen. Door je vacature te delen via social media bereik je een groot aantal mensen zonder (al te veel) advertentiekosten. Daarbij is je vacature supermakkelijk en zo vaak als je wilt aan te passen als dat nodig is.

Door aanwezig en actief te zijn op social media kan je er ook voor zorgen dat de bestaande band met je gasten versterkt wordt – je blijft onder de aandacht, ook als ze bijvoorbeeld na hun vakantie weer thuis zijn – doordat je interactie met ze creëert. Je biedt gasten eveneens de mogelijkheid om jou te benaderen met vragen, mooie foto’s, complimenten of tips. Zie het als een extra servicekanaal. Want jij kan dan wel geen toegevoegde waarde zien van een Facebookpagina of Instagram account, je gasten verwachten in deze huidige tijd wel dat ze je daar kunnen vinden. Als ik eerlijk ben zoek ik een restaurant ook eerst op Facebook op in plaats van dat ik Google gebruik om naar een website of contactgegevens te zoeken.

Daarnaast vinden veel mensen het ook gewoon leuk om online in te checken bij een locatie om te laten zien waar ze zijn. Vaak gaat dit gepaard met een gezellig fotootje. Mooi toch? Wellicht inspireren ze er anderen mee om ook eens een kijkje te komen nemen bij jou in plaats van bij de buurman waar ze normaal gesproken altijd heen gaan.

En vooruit, als je dan toch besloten hebt actief aan de slag te gaan met Facebook en Instagram, maak er dan ook lekker gebruik van. Post een aantrekkelijke foto van juist die gerechten en drankjes waarvan jij ze graag verkoopt. Die met de meeste marge bijvoorbeeld ;-). Kijk eens wat het doet als jij een foto plaatst van een mooie cocktail, een pan mosselen of een fraai opgemaakte borrelplank. Als je zaak dan toch zo vol zit, kan je social media mooi inzetten voor een stukje upselling!

Heb ik je weten te overtuigen toch die Facebookpagina wat meer leven in te blazen, of een Instagram account aan te maken, maar zie je het totaal niet zitten om je bezig te houden met pakkende teksten, planningen, likes en reacties? Dan help ik je daar heel graag bij.
Stuur eens een e-mail naar info@i-am-social.nl of bel/app naar 06-28785169 dan bespreken we de mogelijkheden. Een berichtje via één van de social mediakanalen mag natuurlijk ook altijd!


Terug