I AM Social

Social media beheer & Contentplanning

“5 tips om als horecagelegenheid in Zeeland de winter door te komen”

Of ik me wel helemaal lekker voel vraag je je af? Terwijl we ons door de zoveelste hittegolf heen worstelen en de mussen van het dak vallen begin ik over de wínter?! Ja zeker. En nee, ik heb geen zonnesteek opgelopen. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. Jij wil toch ook dat je zaak tijdens de wintermaanden lekker door kan blijven draaien?

Die winterperiode lijkt overigens steeds korter te duren. De zomer loopt steeds langer door – in de herfstvakantie op het strand liggen is tegenwoordig geen uitzondering meer – en vanaf Pasen stromen de Zeeuwse eilanden weer wekelijks vol met Duitse, Belgische en natuurlijk Nederlandse toeristen. Maar toch: zorg ervoor dat je die resterende maanden ook online zichtbaar blijft.

Hoe vul jij die periode van november t/m februari in op je social mediakanalen? Ik denk alvast met je mee met deze 5 tips!

Van toerist naar lokaal publiek
Draai jij het hoogseizoen voornamelijk op toeristen? Verleg dan tijdens de winterperiode de focus naar het lokale publiek. Via Facebook en Instagram kan je heel gericht en lokaal adverteren. Dus ook wanneer de buren jouw pagina nog niet hebben geliked kan jij ze bereiken via social media en ze aansporen tot een bezoek. Wil je meer weten over hoe je advertenties op Facebook opmaakt (dus niet alleen door op die blauwe promoten knop te drukken) en op de juiste manier inricht? Klik dan hier om meer informatie op te vragen.

Maak een aantrekkelijke aanbieding
Zorg voor een aantrekkelijke actie of aanbieding gedurende de wintermaanden. Er zijn restaurants die drie-, vier-, of zelfs vijfgangendiners aanbieden voor een mooi prijsje. Promoot deze niet alleen via je website, een advertentie in de lokale krant en wat flyers, maar gebruik juist ook hier je social mediakanalen voor! Maak er een campagne van. Deel foto’s van de gerechten en recensies van tevreden gasten. Zorg dat iedereen die nog niet geweest is het gevoel krijgt dat ze iets missen als ze jouw menu niet komen proberen. Door het diner of menu maandelijks af te wisselen, maak je het ook nog eens aantrekkelijk voor gasten die vaker willen komen. Hang er desnoods een ‘spaaractie’ aan vast.

Communiceer bijzonderheden ruim op tijd
Vergeet de feestdagen niet. Serveer jij een speciaal menu tijdens de Kerstdagen, organiseer je een dikke party tijdens Oud & Nieuw of ben je in januari een aantal weken dicht? Communiceer dit op tijd via social media, zodat je gasten hiervan op de hoogte worden gebracht en hun plannen erop aan kunnen passen. Begin november is echt niet te vroeg om alvast de eerste teaser voor je Kerstmenu te posten. Sterker nog; waarschijnlijk ben je één van de eersten en val je dus lekker op.

Show ‘em what you got
Klinkt simpel? Is het ook. Verleid je fans en volgers met foto’s van warme chocomel met slagroom, een brandende open haard, een verwarmd terras met knusse dekentjes, lekkere stamppot of andere winterse gerechten, bockbiertjes met bijpassende hapjes etc. Misschien heb je wel een compleet vernieuwde menukaart? Laat simpelweg zien wat je te bieden hebt en breng de sfeer uit jouw zaak via social media over op je (potentiele) gasten. Maak duidelijk dat het bij jullie ook in de winter heerlijk vertoeven is.

Vakantie is geen excuus; plan vooruit
Je gaat een paar weken op vakantie of je medewerker die altijd de social mediakanalen bijhoudt gaat een lange reis maken? Dat is geen excuus om je Facebookpagina en Instagram account niet up to date te houden. Er zijn verschillende handige tools waarmee jij je berichten vooruit kunt plannen. Daarbij kun je nog voor de winterperiode aanbreekt een brainstormsessie met je collega(‘s) inplannen waarbij iedereen input aan kan dragen voor passende content tijdens de wintermaanden. Maak daarvan een grove opzet in je contentplanning en voilà, je hoeft bíjna niet meer na te denken over je social media posts. Tip: werp wel wekelijks even een blik op wat er voor die week op de planning staat. Wil jij inhaken op een witte Kerst, maar wordt het 18 graden? Dan komt dat toch een beetje stom over. Pas je ingeplande berichten dus wel aan op de actualiteit indien nodig.

Kort samengevat: nee, je hoeft niet alles uit je handen te laten vallen om aan de slag te gaan met jouw social media winterplanning, maar zorg wel dat je er op tijd over na gaat denken en mee aan de slag gaat. Bedenk welke acties en campagnes je wil gaan voeren. Zo voorkom je die last minute druk van ‘shit

Wil je meer tips of inspiratie? Kan ik je helpen bij een brainstormsessie? Of ben je benieuwd naar de mogelijkheden om je social media beheer uit te besteden? Ik kom graag met je in contact! Stuur een e-mail naar info@i-am-social.nl of bel/app naar 06-28785169. Een berichtje via één van de social mediakanalen mag natuurlijk ook altijd!


Terug